Chiptuning?

Gennem længere tid har jeg gået og talt på knapper omkring en beslutning om at skifte min dejlige Passat diesel ud med en ny model, og for en lille måneds tid siden valgte jeg så at bede mit værksted om at give bilen et sundhedstjek, for jeg er faktisk rigtig glad for den og vil gerne beholde den, for den er ikke mere end to år gammel og har kørt knap 90.000 kilometer, så der bør jo være meget mere tilbage i den.

Min tanke om eventuelt at skifte den ud skyldes, at jeg har erkendt, at jeg i sin tid, da jeg købte den, valgte en model med lidt for lidt motor. Jeg savner nogle flere muskler i kareten, og jeg bad også værkstedet kigge på, om motoren i min nuværende bil generelt er sund nok til, at jeg eventuelt kan få fortaget en chiptuning for at peppe den lidt op.

Tilbagemeldingen fra værkstedet var på samme tid opmuntrende og – ud fra en økonomisk betragtning – lidt nedslående. Den gik nemlig på, at motoren i bilen bestemt er sund og rask og sagtens kan tåle en chiptuning, der kan give godt og vel 20 hk mere at gøre godt med.

Det nedslående var, at bilens turbolader var ved at være noget slidt, så værkstedet ville bestemt anbefale en udskiftning. Jeg skulle nok regne med en udgift tæt på 3.000 kroner for en ny turbolader.

Samtidig havde de på værkstedet konstateret, at det heller ikke kunne vare længe, før det ville blive nødvendigt at udskifte den bageste del af bilens udstødning, som lidt overraskende var tæt på at være gennemtæret i både selve lydpotten og afgangsrøret.

Værkstedet gav mig et overslag over de samlede udgifter, hvis jeg ville peppe motoren op, for det er ikke gjort bare med en ny chip – der er andre dele, der skal kunne følge med for at få det rigtige udbytte af sådan en operation. Værkstedet anbefalede således et KN luftfilter i stedet for det originale luftfilter, fordi det vil kunne give et bedre åndedræt, men den udskiftning hører nu ikke til den dyre del af operationen.

Da jeg havde studeret værkstedets overslag over udgifter grundigt, besluttede jeg mig for at beholde Passaten, for det ville alt andet lige være langt billigere end at skifte bilen ud med en ny, og som sagt har jeg hele tiden været glad for min bilen, som er meget veludstyret med blandt andet læderindtræk og to zone klimaanlæg.

Så jeg vendte tilbage til værkstedet og havde en hyggelig snak med værkføreren om mine planer. Han nævnte, at jeg af hensyn til motorens helbred skulle være lidt varsom med at træde alt for hårdt på speederen, når den nu var blevet chiptunet, for et alt for højt ladetryk i turboladeren kan overbelaste motorens ædlere dele.

Så det endte med, at jeg valgte at få monteret en ladetryksmåler, og heldigvis havde værkstedet nogle flotte Autogauge ure, som jeg valgte en trykmåler fra. Det nye instrument klæder bilen rigtig godt og ligner ikke noget eftermonteret.

 

Author: Henrik Skadseby

Share This Post On