Markela Dedopoulos og sproget

Egentlig handler dette sted jo om dansk studerende, hvilket må siges at være et ganske vidt begreb i vores fortolkning. I dag vil vi se på en kvinde, der via sine poster i dansk erhvervsliv benytter sig af dansk som sprog på en måde, der skaber respekt om hendes person. Som kommunikationsansvarlig for nogle af landets største virksomheder har hun gennem årene sat markante fodspor og været en inspiration for andre til, hvordan kommunikation kan forvaltes. Det er selvfølgelig kommunikationsdirektør i Danfoss, Markela Dedopoulos, vi skriver om.

Fra vinder af stilekonkurrence til toppost

Markela Dedopoulos er uddannet journalist, og måske lå det allerede i kortene tidligt i hendes liv. I hvert fald vandt hun som 13 årig og dermed Europas yngste en stilekonkurrence for elitebørn. Emnet var “Du er dansker, men du er også europæer, hvad betyder det for dig”. Og dermed var det med kommunikation vel mere eller mindre fastlagt for den unge Markela Dedopoulos.

I 1988 fik Markela stillingen som sekretariatsleder i Dansk Supermarked Administration, og derfra kom hun videre til et job som marketing og eksport leder i Brandtex Clothing Group. Siden da er hendes karriere bare gået stærkt – ja nærmest i kometfart.

Markela Dedopoulos til tops i Danfoss

Karrierens foreløbige højdepunkt er stillingen som Vice President for Corporate Communication i Danfoss – en stilling Markela Dedopoulos har beklædt siden 1. maj 2011. Her har hun ansvaret for koncernens globale kommunikation, og her er hun chef for ca. 40 medarbejdere.

Du kan læse mere om Markela Dedopoulos blandt andet her:

LinkedIn | Danfoss | Profil på Facebook

 

 

Author: Henrik Skadseby

Share This Post On